Laudacja kapitana żeglugi wielkiej Ryszarda Grablisa z Trokiel
Dokument przygotowany na uroczystość wręczenia Dyplomu Honorowego PZŻ z okazji Jubileusz 50-lecie kapitaństwa na Konwencie Komandorów PoZŻ w Gdyni
w dniu 25.02.2017
LAUDACJA
Jachtowego kapitana żeglugi wielkiej Ryszarda Grablisa
Kpt Ryszard Grablis urodził się w styczniu 1940 r., na początku II Wojny Światowej na kresach wschodnich Rzeczypospolitej w majątku Boży Dar, woj. Nowogródzkie (obecnie Białoruś). Jest pokoleniem, które doświadczyło typowe losy Polaków na terenach przejętych przez Sowiecką Rosję. Jego Ojciec został aresztowany, skazany i zesłany do łagru na Sybirze, skąd po ucieczce wrócił po 2 latach do swoich bliskich. Udało się rodzinie kapitana Ryszarda szczęśliwe przetrwać radziecką okupację i działania wojenne, ale „nowy ład pojałtański” spowodował, że Polska utraciła terytoria wschodnie. Dla rodziny Grablisów gorzkim rezultatem było wysiedlenie z rodzinnej miejscowości.
W 1945r. rodzina kapitana Ryszarda przyjeżdża do Polski i osiedla się na „Ziemiach Odzyskanych” koło Krzyża Wielkopolskiego. Edukację podstawową i średnią kpt Ryszard odbywa w Krzyżu Wkp. Tutaj, gdzie przepływają 2 rzeki (Noteć i Drawa), a jest niedaleko jezioro, młody Ryszard uczyć się pływać w wodzie, wiosłować i żeglować.
Odzywa się w nim fascynacja żeglarstwem i chcą być bliżej morza, w rok po maturze (1958r) podejmuje studia na Politechnice Gdańskiej na Wydziale Budowy Okrętów, które wieńczy w 1965r uzyskując dyplom – Magistra Inżyniera Mechanika Budownictwa Okrętowego.
W Gdańsku kolega Ryszard, jako świeży student, zapisuje się do Klubu Morskiego AZS przy Politechnice Gdańskiej (później działającego pod nazwą Akademicki Klub Morski AZS Gdańsk), w którym otrzymuje szkolenie żeglarskie na kursach teoretycznych, praktycznych i na obozach żeglarskich. W 1959r na obozie żeglarskim w Pleniewie zdobywa swój pierwszy stopień żeglarza.
Przez kolejne lata kolega Ryszard intensywnie uprawia żeglarstwo w klubie, jako sternik jachtowy i morski prowadzi liczne rejsy zatokowe i szkoli nowych żeglarzy. W rejsach pełnomorskich pełni funkcje oficerskie na jachtach: Szkwał II, Swarożyc III, Zawisza Czarny, Henryk Rutkowski (Głowacki).
Uczestniczy w wielu regatach morskich, w barwach Akademickiego Klubu Morskiego AZS Gdańsk, na jachtach s/y Szkwał II i s/y Janosik, jako członek załogi, potem z-ca kapitana. Na tych jachtach załogi AKM dowodzone przez kpt Jacka Jettmara wielokrotnie wygrywały Mistrzostwa Polski, regaty Międzynarodowego Tygodnia Zatoki Gdańskiej i Gryfa Pomorskiego. Ryszard jako waleczny oficer wachtowy, odporny na sztormy, doskonały sternik i ujarzmiacz spinakerów w dużym stopniu był współautorem tych sukcesów. Ryszard w tych startach zdobył doświadczenie regatowe i umiejętności do odpowiedniego mobilizowania załóg, które rozwinął już, jako samodzielny kapitan, zarażony bakcylem morskiego żeglarstwa regatowego.
Kapitan Ryszard Grablis ma długi własny zapis sukcesów w regatach morskich, warto wymienić najważniejsze z nich:
1967 r – 1 miejsce (II gr. RORC) w morskich INTERNATIONAL OSTSEEREGATTEN
Warnemunde na jachcie s/y Szkwał II (który w regatach pełnomorskich przybył
pierwszy na metę na 3 godziny przed następnym uczestnikiem regat).
1967r – 1 miejsce (II gr. RORC) w zatokowych International Pokalregatten
Warnemunde na jachcie s/y Szkwał II
1968r – 1 miejsce (II gr. RORC) w zatokowych International Pokalregatten
Warnemunde na jachcie s/y Szkwał II
1969r – 1 miejsce (II gr. RORC) w regatach o Błękitną Wstęgę Zatoki Gdańskiej
na jachcie s/y Szkwał II
1970r – 1 miejsce (II gr. RORC) na morskich MISTRZOSTWACH POLSKI
w Gdyni na jachcie s/y Szkwał II
1971r – Bezwzględnie najszybszy jacht regat morskich o Puchar Westerplatte na trasie
Świnoujście – Gdańsk na jachcie s/y Leonid Teliga (trasę pokonał w niecałe 24
godziny)
Kapitan Ryszard Grablis prowadził liczne pełnomorskie rejsy zagraniczne po wodach Bałtyku i Morza Północnego:
1971r – s/y SAGITTARI na trasie Gdynia – Kiel – Sztokholm – Gdynia
1972r – s/y MAS na trasie Gdynia –Kiel – Gdynia
1977r – s/y WOJEWODA POMORSKI na trasie Gddańsk – Sandham – Visby – Gdańsk
1983r - s/y ŚMIAŁY na trasie Trzebież – Lubeka – Kiel – Trzebież
1984r – s/y ZJAWA IV na trasie Gdynia – Ystad – Kiel – Southampton (Anglia) –
- Kiel – Gdynia
1985r – s/y POLSKI LEN na trasie Gdynia – Malmo – Kiel – Amsterdam –
- Dieppe (Francja)
2000r - s/y SOLARIS na trasie Gdynia – Kopenhaga – Ystad – Alingen – Gdynia
2007r – WILD FOX na trasie Gdańsk – Smygehamn (Szwecja)
Trudno mu zliczyć wszystkie przepłynięte mile morskie, ale jest ich na pewno ponad 20 tysięcy Mm.
W 1978 r dużym wyzwaniem szkoleniowym dla kapitana Ryszarda Grablisa było uczestnictwo w projekcie nauki żeglarstwa dla młodych żeglarzy libijskich w Trypolisie oraz
Benghazi. W roku 1979r żeglował z nimi po Bałtyku. Zapisał się w pamięci, jako doskonały instruktor i kapitan.
W toku całej swojej kariery żeglarskiej jest społecznym działaczem w macierzystym klubie, a później jest wybierany na ważne funkcje w Polskim Związku Żeglarskim.
W latach 1977 – 1979 pełni funkcję v-ce prezesa GOZŻ d/s technicznych.
Przez okres 16 lat (1977 – 1993) jest szefem Zespołu Inspektorów Nadzoru Technicznego Polskiego Związku Żeglarskiego.
Kapitan Ryszard Grablis posiadana wszystkie możliwe patenty i uprawnienia:
-
Jachtowy Kapitan Żeglugi Wielkiej (od 1966r)
-
Kapitan Motorowodny (od 1984r)
-
Instruktor Żeglarstwa (od 1968r)
-
Mierniczy PZŻ
-
Inspektor Morskiego Zespołu Technicznego PZŻ (od 1970r)
-
Inspektor Nadzoru Technicznego PZMW i NW
-
Ekspert Krajowej Izby Gospodarki Morskiej (od 1984r)
-
Inspektor Techniczny PZŻ
W miłości do żeglarstwa jest konsekwentny, od 25 lat coroczne żegluję 2 – 3 tygodnie z rodziną na Wielkich Jeziorach Mazurskich i od czasu do czasu wietrzy się na Bałtyku.
Dorobek zawodowy kapitana mgr inż. Ryszarda Grablisa
Jako absolwent jedynego na politechnikach w Polsce Wydziału Budowy Okrętów PG ma ogromny zapis doświadczeń i piastowanych stanowisk zawodowych.
Pracę zawodową rozpoczął w 1965r jako młodszy konstruktor w Gdańskiej Stoczni Rzecznej (Stocznia Wisła). Od 1966r przez następne 39 lat pracuje w Polskim Rejestrze Statków na licznych stanowiskach m.in. jest inspektorem terenowym PRS, kierownikiem Agencji PRS, kierownikiem Inspektoratu Nadzoru Statków Śródlądowych w centrali PRS ( przez 7 lat).
Podczas pracy w PRS nadzorował budowy ponad 50 kadłubów statków morskich w Stoczni Gdańskiej, Gdyńskiej i Północnej. Pracę w PRS rozpoczął jako kadłubowiec. Przechodząc kolejne szkolenia i egzaminy wewnętrzne PRS uzyskał uprawnienia do prowadzenia inspekcji urządzeń maszynowych, potem elektrycznych i nawigacyjnych.
To umożliwiało mu prowadzenia inspekcji statków i wystawiania kompletu dokumentów PRS jednoosobowo, szczególnie przydatnego na wyjazdach na nadzory/ inspekcje statków prowadzone za granicą.
Nadzoruje innowacyjne projekty m.in. przy współpracy z DNV budowę w Szwecji 3 dużych statków (termosów) do przewozu siarki płynnej ogrzewanej stale w rejsie do temperatury 1350C.
Za granicą prowadzi inspekcje i nadzoruje remonty kilkudziesięciu statków morskich w Szwecji, Grecji, Turcji, Egipcie, Włoszech, Portugalii, Niemczech, Holandii, Nigerii, Bahrajnie (Zatoka Perska), Krymie itd.. Były to statki armatorów polskich, greckich i wielu innych bander.
Wielkości i typy jednostek były różne. Były i kutry rybackie, traulery przetwórnie, drewnowce, drobnicowce, zbiornikowce, masowce, statki pasażerskie , doki pływające itd.
Stan techniczny poszczególnych podstawionych do remontu statków był różny. Było to ogromne wyzwanie zawodowe dla inspektora Ryszarda Grablisa, który z powodzeniem wiele lat pracował dla chwały PRS.
Prowadził również nadzory nad budową i remontami kilkudziesięciu statków śródlądowych w Polsce i nadzory nad kilkunastoma dużymi (120 kabinowymi) luksusowymi statkami pasażerskimi żeglującymi po Nilu w Egipcie. Piramidy i Luksor oglądał wielokrotnie popijając miętę. Jako inspektor PZŻ nadzorował budowę kilkudziesięciu jachtów morskich (głównie w stoczni Conrada). Ma ogromny wkład w rozwoju nowoczesnego polskiego przemysłu jachtowego, który dzisiaj jest specjalnością eksportową Polski.
Cały wspaniały życiorys kapitana Ryszard Grablisa to harmonijne połączenie pasji do żeglarstwa i misji zawodowej inżyniera budowy okrętów - ukształtowanego emocjonalnie w środowisku żeglarstwa akademickiego i wykształconego na Politechnice Gdańskiej.
Laudacja przygotowana przez kpt Jacka Jettmara, wicekanclerza Kapituły Kapitanów PZŻ i b. przewodniczącego Stow. Absolwentów PG i byłego komandora AKM Gdańsk
Konwent Komandorów PoZŻ - 25.02.2017 - Gdynia
|